torsdag den 8. februar 2018

Den e-didaktiske overvejelsesmodel - om det kollaborative element

Dette blogindlæg, som er udarbejdet i fællesskab med mine med-bloggere Pernille og Ane-Mette (privat blog), er en fortsættelse vores arbejde i klasselokalet, hvor vi kom med følgende statement til hvordan en blog kan bruges til læring samt hvilke 5 punkter der skulle være fokus på i den forbindelse.
 
Statement
“Med fokus på korrekt valg af målgruppe kan en blog være et fantastisk værktøj som understøtter multifaceteret, nærværende undervisning, velegnet til individuel læring og gode muligheder for feedback.”
 
Fokusområder:
  1. Introduktion til og kompetence i brug af det valgte medie
  2. Gennem stilladsering have fokus på at skabe trygge rammer om læringsmiljøet
  3. Skabe nærvær gennem egen refleksion
  4. Sikre at læring finder sted ved brug af formativ læring
  5. Sikre at der har fundet transfer sted
 
 
 
 
 
 Som første punkt i vores videre arbejde skal vi tage stilling til hvilke pointer i den didaktiske overvejelsesmodels kollaborative element vi anser som væsentlige. Her vurderer vi at alle fem dele af modellen er lige væsentlige, i det er er tale om en socialkonstruktivistisk læring, og det hermed ikke giver mening at udelade et eller flere elementer.

 
 
 
Som andet punkt i opgaven skal vi tage stilling til, om disse elementer var til stede eller ej i vores online undervisningsforhold, samt begrunde hvordan eller hvordan ikke dette element var var til stede.
  
(+) Udstikke rammer for arbejdet
Dette blev gjort ved at der var udarbejdet et skema med arbejdsspørgsmål og tidsangivelser, som skulle følges.
 
(+) Opstille overordnede mål for arbejdet
I ovennævnte skema var der ligeledes beskrevet hvad formålet med dagen og opgaverne var, eksempelvis at reflektere over feedback fra peer.
 
(-) Løsning af delopgaver
Dette blev ikke gjort fælles. Vi sad hver især og løste opgaven individuelt.
 
(-) Vejledning og støtte
De lærende gav hinanden vejledning og støtte, men der var ikke i online forløbet vejledning og støtte fra undervisers side

(+) Evaluering af arbejde
Vi vælger at sige, at evaluering af arbejdet fandt sted, idet vi definerer "gruppen" som værende de to peers samt underviseren. Der var to-vejs evaluering mellem peers, og en-vejs evaluering fra underviser i det opsamlingsdokument hvor klassens blogs blev evalueret.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar